Hva sier islam om midlertidige og permanente tatoveringer?

Kropp, helse og hygiene
Tekstinnstillinger
  • Mindre Liten Medium Stor Større
  • Standard Helvetica Segoe Georgia Times

Spørsmål:

Å ha en permanent tatovering er haram islamsk sett, fordi det skader kroppen. I stedet for det kan vi bruke henna, men problemet med det er at det for det meste ikke er nøyaktig tegnet, og den sitter også lenge. Nå finnes det en ny type tatovering, kjent som «klistrende tatovering», som brukes i stedet for den permanente tatoveringen og henna. Det kan brukes i én natt, og den kan enkelt og raskt fjernes, uten å etterlate noen merker. Hva er kjennelsen på denne nye tatoveringstypen?

Svar:

Lovpriset være Allah.

For det første:

Det er en forskjell mellom permanent pryd som endrer fargen eller formen på en del av kroppen, og midlertidig pryd. Den førstnevnte er haram, og er å endre Allahs skapelse, og den sistnevnte er tillatt.

Å tatovere seg innebærer å endre hudens farge ved å stikke en nål inn i huden til blodet renner, deretter injisere kohl eller noe annet i det området, slik at huden får en annen farge enn slik Allah skapte den.

Å farge med henna og lignende kommer ikke under dette punktet. Det endrer ikke fargen på huden, snarere er det tegning, dekorasjon og farger som forsvinner etter en stund.

Allah har tillatt kvinner å pryde seg på denne måten, på betingelse av at tegningene ikke viser levende vesener, slik som mennesker eller dyr.

Generelt sett finnes det tre typer permanente tatoveringer, som alle kommer under samme kjennelse, som er at det er haram. Disse typene er:

1. Den gamle tradisjonelle måten, som er det vi nevnte ovenfor, hvor en nål stikkes inn i huden og får blodet til å renne, deretter fylles området med kohl eller en annen farge.

An-Nawawi (måtte Allah ha barmhjertighet med ham) sa:

«Washimah refererer til den som utfører tatoveringer (washm), som innebærer å stikke inn en nål eller lignende i håndens bakside, håndledd eller leppe, eller andre steder på kvinnens kropp, til blodet renner, deretter fylles det området med kohl, og det blir blått. Det kan gjøres i sirkler og dekorasjoner, og det kan være mye eller lite. Kvinnen som utfører dette kalles washimah og den det gjøres på kalles mawshoomah, og hvis hun ber om at det skal bli gjort, kalles hun mustawshimah. Dette er haram for den som utfører det, og for den det gjøres med etter hennes valg og anmodning.» [Sharh an-Nawawi ala Muslim (14/106)]

2. Bruk av kjemikalier eller å utføre et kirurgisk inngrep for å endre fargen på hele huden eller deler av den.

Shaykh Muhammed ibn Salih al-Uthaymin (måtte Allah ha barmhjertighet med ham) ble spurt:

«Det har blitt vanlig blant folk – særlig kvinner – å bruke kjemikalier og naturlige urter som endrer fargen på huden, slik at etter å ha brukt disse kjemikaliene og naturlige urtene en stund, blir mørk hud hvit og så videre. Er det noen shar’i-forbehold på dette? Legg merke til at noen ektemenn ber sine koner om å bruke disse kjemikaliene eller urtene, på grunnlag av at kona må smykke seg for sin mann.»

Han svarte:

«Hvis denne endringen er permanent, så er det haram og det er en stor synd, fordi det er en verre endring av Allahs skapelse enn tatovering. Det er bevist at Profeten (fred være med ham) forbannet den kvinnelige hårforlengeren, og kvinnen som forespør hårforlengelse, og den kvinnelige tatovereren, og kvinnen som forespør å bli tatovert. I as-Sahihayn er det berettet at Abdullah ibn Mas’ood (måtte Allah være fornøyd med ham) sa: ‘Måtte Allah forbanne de kvinnelige tatovererne, og kvinnene som forespør å bli tatovert, og kvinnene som napper øyenbryn, og kvinnene som forespør øyenbrynnapping, og kvinnene som forespør at deres tenner blir filet for skjønnhetens skyld, de som endrer Allahs skapelse.’ Og han sa: ‘Hvorfor skal jeg ikke forbanne dem som Allahs Sendebud (fred være med ham) forbannet?’»

[Majmoo Fatawa ash-Shaykh Ibn Uthaymin (17 / svar på spørsmål nr. 4)]

Den kvinnelige hårforlengeren er den som har kort hår og hun legger noe til det, enten det er hår eller noe som ligner på hår. Kvinnen som forespør hårforlengelse er den som ber om at det skal legges noe til håret hennes. Dette er ikke tillatt å gjøre hvis håret er fra et annet menneske eller er najas. Om håret er tahir og ikke fra mennesker, er de lærde uenige om det er tillatt for en kvinne å forlenge håret med det.

Den kvinnelige tatovereren er den som setter tatoveringen på huden ved å stikke inn en nål og lignende, deretter fyller det området med kohl eller noe lignende som endrer fargen på huden. Kvinnen som forespør å bli tatovert er den som ber noen om å lage en tatovering på henne.

Kvinnen som napper øyenbryn er den som napper hår fra øyenbrynene eller visse andre steder, på seg selv eller på noen andre. Kvinnen som forespør øyenbrynnapping er den som ber om at hennes øyenbryn skal nappes. Dette er forbudt for den ugifte kvinnen, og ifølge majoriteten av lærde er det tillatt for den gifte kvinnen.

Kvinnen som forespør at hennes tenner blir filet er den som ber noen om å file tennene hennes for å utvide mellomrommet mellom dem.

3. Midlertidige tatoveringer som kan vare opptil et år.

Shaykh Abdullah ibn Jibrin (måtte Allah bevare ham) ble spurt:

«I det siste har det dukket opp en ny måte å bruke kohl og markere leppene på, ved å bruke en midlertidig tatovering, som varer fra seks måneder til ett år, istedenfor å bruke vanlig kohl og lipliner-blyanter. Hva er kjennelsen på det?»

Han svarte:

«Det er ikke tillatt, fordi det kommer under punktet av tatovering, og Profeten (fred være med ham) forbannet kvinnen som utfører tatoveringer, og kvinnen som ber om å få det gjort. Denne markeringen av leppene og øynene varer i et år eller et halvt år, så gjøres det igjen når det forsvinner, og varer i like lang tid, så det tilsvarer tatoveringen som er haram. Det grunnleggende prinsippet er at kohl er et middel for øyet, og dens farge er svart eller grå. Den påføres vipper eller øyelokk når det er en forstyrrelse i øyet, eller for å beskytte øyet fra sykdom, og det kan være en skjønnhet og pynt for kvinnen, som en tillatt form for utsmykning. Når det gjelder å markere leppene med en midlertidig tatovering, mener jeg at det ikke er tillatt, og kvinner bør holde seg unna tvilsomme saker. Og Allah vet best. Måtte Allah sende velsignelser og fred på Muhammed og hans familie og følgesvenner.»

For det andre:

Det vi mener angående midlertidige tatoveringer, er at de kommer under samme kjennelse som å farge med henna, hvis de utføres på den måten at fargen settes over hudens overflate, og ikke på den måten som er forbudt hvor fargen settes inn under hudens overflate. Denne tillatelsen forutsetter flere betingelser:

  1. At tegningen skal være midlertidig og vil forsvinne, og ikke permanent.
  2. Man skal ikke sette på noen tegninger av levende vesener.
  3. Fargene og fargestoffene skal ikke være skadelige for huden.
  4. Det skal ikke være noe etterligning av umoralske folk.
  5. Man skal ikke sette på noen tegninger av symboler som ærer avvikende religioner, korrupt tro eller villedede retninger.
  6. Hvis det utføres av noen andre skal vedkommende være av samme kjønn, og det skal ikke settes på noe sted som er awrah.

Hvis disse betingelsene oppfylles, ser vi ingen grunn til at man ikke skal kunne utsmykke seg med det.

As-San’ani (måtte Allah ha barmhjertighet med ham) sa:

«Noen ahadith begrunner at tatovering er haram med at det er å endre Allahs skapelse, men det er ikke sagt at å farge med henna og lignende kommer under dette punktet, og selv om det kommer under dette punktet, er det ikke medregnet, ifølge de lærdes konsensus, og fordi det skjedde på Profeten (fred være med ham) sin tid.» [Subul as-Salam (1/150)]

Shaykh Muhammed ibn Salih al-Uthaymin (måtte Allah ha barmhjertighet med ham) sa:

«Om endringen ikke er permanent, slik som henna og lignende, er det ingenting galt med det, fordi det vil forsvinne, så det er som kohl, rouge og leppestift. Det som må unngås er det som endrer Allahs skapelse, og denne advarselen bør spres blant ummahen, slik at ondskapen ikke vil utbres og bli vanskelig å endre.» [Majmoo Fatawa ash-Shaykh Ibn Uthaymin (17 / svar på spørsmål nr. 4)]

Shaykhen sier i sin fatwa at det er tillatt så lenge tegningene ikke inkluderer bilder av levende vesener.

Noen leger har advart mot den medisinske skaden som er forårsaket av midlertidige tatoveringene. I avisen al-Yawm står det:

«Midlertidige tatoveringer er mer og mer populært blant jenter i ulike aldre, særlig på eid og i skoleferier. Dr. Usamah Baghdadi, spesialist på hudsykdommer, har advart mot å bli revet med av disse klistremerkene, som fører til vansirelse av kroppen og mange hudsykdommer i henhold til mengden av lim som er brukt, som kan passere gjennom huden og inn i blodomløpet, og de kjemikaliene som brukes for farging har også en negativ effekt på den generelle helsen.» [Utgave nr. 11,159, 39. år, lørdag 11/11/1424 e.H. - 03/01/2004 e.Kr.]

Vi vet ikke hvorvidt dette stemmer, og anbefaler å dobbeltsjekke med medisinske eksperter om det er noen konkrete metoder for midlertidige tatoveringer som kan være skadelige. Hvis det skulle ha seg at disse metodene er skadelige og at det fører til hudsykdommer eller andre slags sykdommer, da er det forbudt ifølge sharia, fordi en muslim ikke kan gjøre noe som kan skade seg selv eller andre. Profeten (fred være med ham) sa: «Det skal ikke være noe skading, ei heller gjengjelding av skade.» [Berettet av Ibn Majah (784); klassifisert som sahih av al-Albani i Irwa al-Ghalil]

Og Allah vet best.


Denne fatwaen er basert på IslamQA.com sin fatwa: Temporary and permanent tattoos – types and rulings (oppsøkt 03.03.14).

0
Delinger

Følg oss på Facebook!

Hold deg oppdatert på når det kommer ut nye spørsmål og svar ved å følge oss på Facebook.

0
Delinger