Spørsmål:
Det er en tradisjon blant mine slektninger at de bøyer seg litt framfor sine eldre. Deres eldre holder hånden sin på hodene deres ut av kjærlighet, men de unge bøyer seg ikke så mye som man bøyer seg i rukoo.
Svar:
Lovpriset være Allah.
Det er ikke tillatt å bøye seg når man møter noen selv hvis vedkommende er eldre, er en lærd, eller har en annen høy stilling. Dette er noe som de lærde er enige om, men om forbudet skal forstås som haram eller makrooh, er noe som de lærde var uenige om.
Shaykhul-Islam Ibn Taymiyyah (måtte Allah ha barmhjertighet med ham) sa:
«Når det gjelder å bøye seg når man hilser på noen, så er det forbudt, som berettet i At-Tirmidhi fra Profeten (fred være med ham); de spurte ham om en mann som møter sin bror, kan han bøye seg for ham? Han sa: ‘Nei.’ Og det er ikke tillatt å bøye seg eller prostrere til noen andre enn Allah, måtte Han være lovpriset og opphøyet, selv om det kan ha vært en form for hilsen i andre religioner, som i historien om Yoosuf. Allah sier: (oversettelse av betydningen): ‘... og de falt ned fremfor ham prostrerende. Og han sa: “Å min far! Dette er betydningen av min tidligere drøm!”’ [Koranen 12:100] Men i vår religion er det ikke akseptabelt å bøye seg eller prostrere for andre enn Allah; det er faktisk også forbudt å stå slik utlendinger står fremfor hverandre, så hva da med å bøye seg eller prostrere? På samme måte er også en delvis bøyning inkludert i dette forbudet.»
[Majmoo al-Fatawa, 1/377]
Og han sa:
«Når det gjelder å senke hodet i møte med prominente skikkelser, som shaykher og lignende, eller å kysse bakken og lignende, er dette ting hvor det ikke er uenigheter blant imamene at er forbudt. Faktisk er kun det å bøye ryggen til noen andre enn Allah, måtte Han være opphøyet og lovpriset, forbudt. I Al-Musnad og andre steder er det berettet at når Mu’adh ibn Jabal kom tilbake fra Syria, prostrerte han for Profeten (fred være med ham), som sa: ‘Hva er dette, å Mu’adh?’ Han sa: ‘Å Allahs Sendebud, jeg så de i Syria prostrere til sine biskoper og patriarker, og de berettet det fra sine profeter.’ Han sa: ‘De lyver, Mu’adh; hvis jeg skulle beordre noen til å prostrere for andre, ville jeg ha beordret en kvinne om å prostrere for sin mann, på grunn av hans rettigheters betydning over henne. Å Mu’adh, tror du at om du skulle gå forbi min grav at du ville prostrere?’ Han svarte: ‘Nei.’ Han sa: ‘Ikke gjør det’, eller lignende ord. […] For å oppsummere: Å stå, sitte, bøye seg og prostrere, er kun tilbørlig Den Eneste som fortjener tilbedelse, Skaperen av himlene og jorden. Når det gjelder det som kun er tilbørlig Allah, skal ingen ha noen andel i det, dette gjelder også å sverge ved noe annet enn Allah, måtte Han være lovpriset og opphøyet.»
[Majmoo al-Fatawa, 27/92-93]
De lærde av Den permanente komitéen sa:
«Det er ikke tillatt å bøye seg når man hilser eller å ta av seg skoene for ham.»
Og de sa:
«Det er ikke tillatt å bøye seg når man hilser på en muslim eller en ikke-muslim, verken med den øvre delen av kroppen eller hodet, fordi å bøye seg er en form for tilbedelse, og tilbedelse kan bare være for Allah alene.»
[Shaykh Abdul-Aziz ibn Baz, Shaykh Abdur-Razzaq Afifi, Shaykh Abdullah ibn Ghadayyan og Shaykh Abdullah ibn Qa’ood – Fatawa al-Lajnah ad-Da-imah, 1/233-234]
Og Allah vet best.
Denne fatwaen er basert på IslamQA.com sin fatwa: Is it permissible for a younger person to bow to an older person when greeting them? (oppsøkt 26.12.14).