Er det virkelig mulig å bli besatt av jinn?

Det usette
Tekstinnstillinger
  • Mindre Liten Medium Stor Større
  • Standard Helvetica Segoe Georgia Times

Spørsmål:

Kan en jinn gå inn i menneskekroppen til en person og ta kontroll over vedkommende? Er det enighet blant lærde om dette?

Svar:

Lovpriset være Allah.

Flertallet av muslimske lærde i historien har anerkjent konseptet om jinn-besettelse, til den grad at noen av dem til og med rapporterte enighet blant muslimske lærde angående dette.

Shaykhul-Islam Ibn Taymiyyah (måtte Allah ha barmhjertighet med ham) sa i sin fatwa etter noen innledende kommentarer:

«... Av denne grunn benektet en gruppe blant Mu’tazilah, slik som Al-Jabba-i og Abu Bakr al-Razi med flere, at jinn kan gå inn i kroppen til en galning, selv om de ikke benektet eksistensen av jinn. Det er fordi det er ikke så tydelig nevnt i rapportene berettet av Sendebudet (fred være med ham), slik deres eksistens er nevnt. De tok feil vedrørende denne saken. Derfor har Al-Ash’ari nevnt i Maqalat Ahlis-Sunnah wal-Jama’ah at de (ahlus-sunnah) mener at jinn kan gå inn i kroppen til en galning, som Allah sier (oversettelse av betydningen): ‘De som konsumerer riba vil ikke stå (på Gjenoppstandelsens Dag) bortsett fra slik en person slått av Shaytan står, som driver ham til vannvidd ...’ [Koranen 2:275] Abdullah sønnen av imam Ahmad sa: ‘Jeg fortalte min far at noen hevder at jinn ikke kan gå inn i kroppen til et menneske. Han sa: “Å min sønn, de lyver, for en jinn kan snakke med tungen til en person som ligger på sin sykeseng.“’»
[Majmoo Fatawa Shaykhul-Islam Ibn Taymiyyah, 19/12]

Han sa også (måtte Allah ha barmhjertighet med ham):

«Eksistensen av jinn er bevist av Allahs Bok, sunnahen til Hans Sendebud (fred være med ham) og enigheten til de tidligste av denne ummahen og dens lærde. Tilsvarende, det at jinn kan gå inn i menneskekroppen er også bevist av enigheten til imamene av ahlus-sunnah wal-jama’ah. Allah sier (oversettelse av betydningen): ‘De som konsumerer riba vil ikke stå (på Gjenoppstandelsens Dag) bortsett fra slik en person slått av Shaytan står, som driver ham til vannvidd ...’ [Koranen 2:275] I As-Sahih er det berettet at Profeten (fred være med ham) sa: ‘Shaytan strømmer gjennom Adams sønn, slik hans blod strømmer.’ […] Det er ingen blant muslimske imamer som benekter at jinn kan gå inn i kroppen til galning. Den som benekter det, og som hevder at islam benekter det, forteller løgner om sharia, for det er ingen bevis i sharia som sier at dette ikke er tilfellet ...»
[Majmoo Fatawa Shaykhul-Islam Ibn Taymiyyah, 24/276-277]

Dermed er det etablert at majoriteten av lærde mente at jinn-besettelse er mulig, men rapporten om at det er enighet om dette blant de lærde er noe som ikke er korrekt. Det er fordi noen fremstående lærde i historien fra ahlus-sunnah wal jama’ah faktisk benektet konseptet om jinn-besettelse som f.eks. imam Al-Qaffal, imam Al-Baydawi og imam Abu Su’ood (måtte Allah ha barmhjertighet med dem), i tillegg til noen lærde fra moderne tid. Uansett hva tilfellet er bør man bruke Koranen som en del av behandlingen av syke mennesker, uavhengig av om det er en jinn som forårsaker problemene eller om det er pga. medisinske årsaker.


Dette spørsmålet er besvart av IslamQA.no.

0
Delinger

Følg oss på Facebook!

Hold deg oppdatert på når det kommer ut nye spørsmål og svar ved å følge oss på Facebook.

0
Delinger