Spørsmål:
Jeg er muslim, og foreldrene mine er ikke det. De har skrevet i testamentet deres at alle eiendelene de har skal fordeles mellom meg, min bror og min søster (som heller ikke er muslimer). Hva er de islamske reglene for arv til muslimer som har ikke-muslimske foreldre?
Svar:
Lovpriset være Allah.
De lærde var uenige om en muslim er tillatt å arve noe av formuen til en ikke-muslimsk slektning. Dette er basert på ulik forståelse av de relevante hadithene om emnet.
Profeten (fred være med ham) sa: «Den troende arver ikke fra en ikke-troende og den ikke-troende arver ikke fra en troende.» [Berettet av al-Bukhari, al-Fath 4283] Ifølge en annen beretning, sa han: «Muslimen arver ikke fra en ikke-troende, og den ikke-troende arver ikke fra en muslim.» [Al-Bukhari, 6764] Allahs Sendebud (fred være med ham) sa også: «Folk som tilhører to ulike religioner arver ikke fra hverandre.» [Berettet av Abu Dawood i as-Sunan, Kitab al-Fara’id, og ansett som hasan av al-Albani i Sahih al-Jami, 7614]
Ifølge majoriteten av lærde fra de fire lovskolene så er det ikke tillatt for en muslim å arve noe fra sin ikke-muslimske slektning. De sa at når religionens bånd er kuttet, er arvens bånd også kuttet, fordi det førstnevnte er grunnlaget for det sistnevnte.
Ifølge en annen gruppe lærde, inkludert noen av sahabah som Mu’adh ibn Jabal og Mu’awiyah, visse tabi’oon og noen senere lærde som Ibn Taymiyyah, så er dette arveforbudet i kontekst av en ikke-muslimsk kriger. Dvs. at så lenge ikke-muslimen ikke er en kriger mot muslimene så kan muslimen arve fra vedkommende. Dette betyr at muslimer kan arve fra vanlige ikke-muslimske familiemedlemmer, om de er bosatt i muslimske land eller i Vesten. Vi mener at denne meningen er en passende løsning for vår tids situasjon.
Selv ifølge majoriteten av lærde, hvis en ikke-muslim lager et testament som etterlater en tredjedel eller mindre av hans formue til sitt barn (sønn eller datter), er man berettiget til å ta det, fordi dette er et testament i motsetning til arv i henhold til et ikke-islamsk system. Denne forskjellen er velkjent i islamsk fiqh.
Og Allah vet best.
Dette spørsmålet er besvart av Sh. Abu Salih Zeshan.