Spørsmål:
En universitetsstudent i et ikke-muslimsk land jukset på noen eksamener. Han gikk så videre til det andre året. Han synes ikke han gjorde noe haram. Slik som Profeten (fred være med ham) sa, «den som bedrar oss er ikke en av oss», og «oss» her betyr muslimer. Hva er kjennelsen på dette?
Svar:
Lovpriset være Allah.
Det er ikke tillatt å jukse på eksamener pga. den generelle betydningen av bevisene som forbyr juksing. Dette inkluderer juksing (eller bedrageri) i kjøp og salg, i rådgivning, i kontrakter og avtaler, i tillitssaker, i skole- og universitetseksamener, osv. Dette fordi Profeten (fred være med ham) sa: «Den som jukser (eller bedrar) oss er ikke en av oss.» [Fortalt av Muslim 101]
Muslim 102, fortalte også fra Abu Hurayrah (måtte Allah være fornøyd med ham) at Allahs budbringer (fred være med ham) sa: «Den som jukser (eller bedrar) tilhører ikke meg.»
Denne formuleringen indikerer at juks og bedrag er forbudt i alle tilfeller, om det er å bedra en muslim eller en ikke-muslim.
Eksamensjuks fører dessuten til en rekke negative konsekvenser og synder, som for eksempel:
1. Man tar noe man ikke har rett til, som er eksamensbeviset.
2. Man forbruker rikdom ulovlig hvis man får en jobb med dette vitnemålet.
3. På grunn av tilstedeværelsen av en som ikke er kvalifisert eller egnet til arbeidet, så ødelegges arbeid, administrasjon og spesialfelt.
4. Innblanding i bestikkelser, der de innblandede forbannes, hvis den som jukser betaler noen for å gjøre ham i stand til å jukse.
Mennesker som jukser i ikke-muslimske land tar dessuten med seg disse vitnemålene tilbake til de muslimske land. Noen av dem får høye stillinger, så saken påvirker også muslimer, og han kan bedra muslimer også.
Oppsummert er alle typer juks og bedrag haram, og det er ondt og korrupt, enten det skjer i et muslimsk land eller i et ikke-muslimsk land. Den som har gjort dette må vise anger til Allah og ikke gjøre det igjen.
Dette er en oversettelse av av IslamQA.com sin fatwa: Cheating in exams in kaafir countries (oppsøkt 19.07.12).